THE MEDIA

A Look At Establishment Newspapers

Gary Allen, a graduate of Stanford Uni-
versity and one of the nation's top
authorities on civil turmoil and the New
Left, is author of Communist Revolution
In The Streets — a highly praised and
definitive volume on revolutionary tactics
and strategies, published by Western
Islands, Mr. Allen, a former instructor of
both history and English, is active in
anti-Communist and other humanitarian
cawses. Now a film writer, author, and
fournalist, he is a Conributing Ediror
to AMERICAN Opinion. Gary Allen iy
also nationally celebrated as a lecturer.

m For vramrs Americans have grum-
bled about the radicalism of their news-
papers, all too painfully aware that the
“Liberal” Establishment dominates the
nation's mass media, slanting the news o
the Left with an ease bordering on
license. Until recently, however, this gen-
eral frustration was ignored by main-
stream politicians. It seemed not even the
bravest paladin dared challenge the terrible
power of the media. Then along came
Spiro T. Agnew, charging madly on a white
steed to do public battle with the dark
powers of the Establishment’s alley jour-
nalists. Here was a man saying, even shout-
ing, in public what Americans had been
saying 1o each other in private for two
decades. The people loved it!

Vice President Agnew became an in-
stant hero. Here at last was a public
official who dared to protest the nasty
little games regularly played in the Estab-
lishment Press. Most conservatives nearly
exploded in glee, Even the hard-core Right,
though dubious of Greeks bearing pifts,
was cautiously pleased.

SEPTEMBER, 1970

For decades conservatives have known
that what Spiro Agnew claims concerning
the media is true. Having suffered
through the efforts of the mass media to
politically assassinate Senators Robert
Taft, Joseph McCarthy, and Barry Gold-
water, conservatives were all too aware of
the commitment of the media to radical
interests. But now the polls showed that
nearly hall of America’s citizens believed
that television and newspaper reporling
regularly served Leftist prejudices. The
ruse of objectivity was finished, and the
politicians didn’t miss the point.

Against this background Spiro Agnew
journeyed to Birmingham, Alabama,
where the Establishment media are as
popular as a tarantula at a nudist camp.
There the noble Spiro did vigorously flay
the New York Times and Washington
Post — a calculated act of courage not
unlike denouncing maxi-skirts al a con-
vention of Peeping Toms.

Suddenly this former labor lawyer and
favorite of the United Auto Workers, this
man who had run for Governor of Mary-
land as a champion of forced integration
in private housing, this “Republican™
who had refused to support Goldwater in
1964, this protége and supporter of Nel-
son Rockefeller, turned up in Wallace
country, speaking Wallace's lines, and
became a household word among con-
servatives. That's the Southern Stratepy —
lotz of boula-boula rhetoric from Mr.
Agnew while the President skirts Left end
on the old “Statue of Liberty™ play.

But even as conservatives delighted in
the writhings of the media boys after the
Agnew attack, few doubted that il the
silenced majority fails to drive home its

1




demand for an end to managed news the
Vice President’s words will be as sound and
fury signifying nothing.* Conservatives
know that the Communist Conspiracy has
thrived only because its real nature and ac-
complishments have been hidden from the
American people by those who dominate
the mass media. The Establishment Press
provides a paper curtain behind which
Communists and Fabians have operated in
America for many years. It, alone, now
stands between the people and the greatest
anti-Communist renaissance in history.
Communist penetration of America’s
news media has over the years been the
subject of a number of investigations by
both the House Committee on Un-Ameri-

can Activities and the Senate Internal |

Security Subcommittee. Not surprisingly,

the results of such investigations were |

given almost no coverage by the Press and
their findings did not become a matter of
popular knowledge. While a few Commu-
nists were broiled as scapegoats, the
reaction by the news industry made
further investigation seem to the investi-
gators very unhealthy indeed, with all-out
attacks on those members of Congress
who dared expose Communist cells
operating within the mass media.
Communist efforts to subvert, manipu-
late, and conirol our Press are, of course,
to be expected. As the conference of the
All-Union Communist Party at Moscow
declared as early as 1938: ... the chief
decisive weapon must be the press.” In
America the key to infiltrating the
bourgeois Press was the Newspaper Guild,

| which for many years was dominated by

the Communists. As former top Commu-
nist Juseph Kornfedder commented:

Years later (1937) came the
organization of the “Newspaper
Guild” and through it the commu-
nists moved into the news field in a
big way. ... Through the “"News
paper Guitd™ the communisis
moved into the big “daily”™ press
itself. Those were the days of the

“red honeymoon™ with the “New
Deal ™ Infiltration was conducied
on a large scale all around, but the
“Guild" device was a big operation
evenr for those days,

The “Guild” is dn organization
which takes in news personnel from
the news services (UP. and AP,
etc.) down ro the individual news-
papers.  Included is the official
Communist press, The Guild, from
the ground up, was designed and
carried forward by the communists,
using the late Heywood Broun (a
fellow traveler) as a front man
(president). As usual, most of the
men who foined it did not know
what they were being used for and
some do not even know it today.

As late as 1960, in its Report called
The Technigue Of Soviet Propaganda, the
Senate Internal Security Subcommittee
observed:

There are in the world few
organs of the press, even when
“bowrgeois," in which the Soviet
apparaius has no inrelligence. The
main task of auxiliaries in the press
iz to manipulate the editor, or if
that s not feasthle, the reporters,
withour the editor's knowledge,
General notions like “this paper is
conservative™ or "Catholic™ are nort
at all sufficient any longer fo recog-
nize the policy it follows toward
Mascow, Sometimes the managers
themselves are unaware that their
newspaper is “permeated.”

The Communists know that one story
slanted to their pupose in a non-Commu-
nist periodical is worth hundreds of

*The Vice President has now hecome not only
the President®s best life-insurance policy against
the ultimate excess of the unsophisticated
Manlag Left, but also his ticket to re-election,
The conservative wing of the G.OF. will likely
be kept from bolting the Party in 1972 by the
prospect of Agnew For President in 1976,

AMERICAN QPINION




articles in official Communist publica-
| tions which are read only by dutiful
members of the Party. And the Commu-
| nmists do not care whether an article is
| written by a Party member or a mere
sympathizer. They still operate under
what is called the “Stalin Standard™:

| Some are members of the Party,
and some are not; but that is a
formal difference. The important
thing is that both serve the same
common purpose,  (Speech by
Joseph Stalin, February 9, 1946,
House Document 169, 80th Con-
gress, 2nd Session.)

Yet, most of the Leftward slant of our
mass media is created neither by members
of the Communist Party nor of their
conscious sympathizers. Rather it is a
product of that “Liberalism™ grafted into
| budding journalists while studying under
| Fabian Socialist professors in America's
colleges. And the first law of the politi-
calized campus is that if there is only one
Leftist professor on an entire faculty, he
will gravitate toward journalism and the
school newspaper.

In days of yore, editors lashed their
galley slaves with the whip of objectivity.
Reporters received on-thejob training
where they were taughl to present the
facts and leave the opinions to the boys
who wrote the editorial page. Then,
comparatively recently, college social
science departments added schools of
journalism which began promptly to pro-
mote a modern, up-to-date, progressive
version of reporting. The traditional five
Ws — the who, what, when, where, and
why — were abandoned for a new ap-
proach called “interpretive reporting,” in
which every cub reporter was to be
converted into a philosopher king to
stencil the reaction of his own glands
onto the developments of the day.

The interpretive reporter, rather than
faithfully recording a speaker's words in
an orderly way, would explain instead

SEPTEMBER, 1970

what he “felt” to be the “meaning” and
“overall importance™ of what had been
said. This view is usually justified with
the contention that otherwise the average
reader, who hasn’t had his mind improved
in the brain laundry at Old Siwash, might
not understand the report. And, it is
pointed out, the broadened attitude
given the reporter permits him to bring in
explanatory background material (which
he selects), and to employ a writing style
which is more lively and interesting.
Where such training in “journalism™ has
| been combined with that presented by
the other laundry masters within the
| soecial sciences, the result has proved
! devastating to the quality and honesty of
| American journalism.
| Pulitzer Prize-winner Mormie Ryskind
was one of Hollywood's best and most
highly paid screenwriters until he “lost™
his talent as a writer on a train returning
from Hearings in Washington at which he
gave testimony against Communists in the
film industry. Mow a nationally syndi-
cated columnist, Mr. Ryskind says of
contemporary reporling:

If I return to the subject of
“interpretive reporting,” it is be-
cause it remains the biggest psycho-
logical weapon in the armament of
the Liberal Establishment, In the
bright lexicon of revolution — and
that's what we're going through,
whether we realize it or not — the
news is not nearly as imporfant as
the manner in which it is filtered
down to the public. And no item iz
too small to be passed withour
going through the screening pro-
cess, After all, war is war.

The Establishment Left has for a
number of years supported such key
| journalism schools as those at Harvard
| and Columbia with multi-million-dollar

grants from the Ford Foundation, The |
boys who know that the Ford (Founda- |

| tion) Has A Redder Idea are not unaware
3



| owners of the media are very conserva-

| Avenue and 68th Street in NMew York

of how best to invest a revolutionary
buck. Graduates of the Columbia School
of Journalism, for instance, now include
45 newspaper publishers, 152 newspaper |
editors, and 71 magazine editors. There is |
naot a conservative in the carload, |

While it is usually admitted that the
workaday editor or reporter tends to be a
“Liberal,” it is generally believed that the

tive. And, though many owners are still
nominal Republicans for purposes of
social or business camouflage, they are,
on the whole, men of the Left. If the
owners of the media were conservatives
they would not permit the flagrant Left-
ist bias that pervades the news industry. |
The Brinkleys, Cronkites, Krafts, ad
nausearm, are obviously retained on the |
payrall to promote the line that the
Establishment owners want propagated.

We are talking, of course, about the
Establishment Press. More specifically,
about who owns and runs it. But that
term “Establishment” has been used far
too loosely in recent years and needs to
be defined before we can proceed further.

What Is The Establishment?

In general, as the term “Establish-
ment” 15 used here, it refers Lo the men
who belong to that mysterious group
known as the Council on Foreign Rela-
tions (C.F.R.) andfor ils satellite orgs-
nizations. The C.F.R., housed at Park

City, counts in its exclusive membership
some 1,450 of the most powerful men in
American politics, industry, finance, com-
munications, and the academy. Yet, so
far as the American public is concerned,
it operates almost anonymously.®

The C.F.R. is a subsidiary of the Royal
Institute for Iniernational AfTairs in Lon-
don, which was founded to promote the
concepis of One World Government as
envisioned by Cecil Rhodes and his fi-

nancial angel, Lord Rothschild. In his
extremely revealing book, Tragedy And
Hope, Professor Carroll Quigley (Harvard,
Princeton, Georgetown, Brookings [nsii-
tution, efe. ) writes:

.. . the relationship between the
financial circles of London and
those of the eastern United States
... reflects one of the most power-
Jul influences in twenticth-century
American and world history. The
fwae ends of this English-speaking
axis have sometimes been called,
perhaps facetiowsly, the English and
American Establishments. There is,
however, a considerable degree of
truth to the joke, a truth which
reflects a very real power struce
mre.. ..

From its inception, the C.F.R. Estab-
lishment was the tool of international
financiers who sought to establish a
socialist World Government under their
control, through which they could elimi-
nate competition and exercise hegemony
over world trade, communications, trans-
portation, finance, and natural resources.
This can only be accomplished within a
socialist World Government, and it is the
above objectives and not any do-gooder
urge to uplift downtrodden masses which
have motivated the international banking
interests and their colleagues in the
C.F.R. to work for international social-
ism. Certain obvious strategies were em-
ployed immediately. For example, in
order to maintain control over povern-
ment you must control the mass media:
therefore, the C.F.R. Establishment has
been deeply involved in financing and
manipulating the American communica-
tions industry.

The Council on Foreign Relations has
been [inanced and controlled from the
beginning by the Rockefellers, those in
control of the Andrew Carnegie fortune,
the J.P. Morgan organization, and the five

*See “"The C.F.R. — Conspirucy To Rule The
Winrld,"” American Gpinion, April 1969,

4

| American satellites of the European

AMERICAN OPINION




Rothschild banking interests. Because of
the role they play in controlling the

| Establishment Press, the satellite firms

merit a quick synopsis.

Most important in the group is Kuhn,
Loeb and Company, whose head (Jacob
Schiff) invested $20 mullion in financing
the Russian Revolution of 1917.% Ac-
cording to a report from Paris forwarded
by U.S. representatives to the State De-
partment on March 3, 1932, Kuhn, Loeb
and Company also laid out and financed
the Soviet's first Five Year plan. (This
Paris report is, incidentally, still in the
State Department archives.)

Congressman  Louis McFadden re-
vealed that Schiff was sent to the United
States by the European Rothschilds o
gain control of the American railroads.
Whatever the original objective, his ef-
forts proved highly suceessful. Kuhn,

| Loeb and Company, today headed by |

lohn Schiff, Frederick Warburg, and
Thomas E. Dewey Ir., is still a leader in
investment banking. As the New York
Times noted on January 29, 1967: "It
has handled more international syndi-
cated issues of securities in the last four
years than any other financial institution
in the world except the Deutsch Bank."”
Another Establishment banking house
famous for its support of Leftist activities
it Lehman Brothers. The late Herbert
Lehman (C.F.R.), in addition to serving
az [1.5. Senator from Mew York, was a
founder of the Fabian Socialists’ Amer-
icans For Democratic Action, served on
the board of directors of the N.AA.CP.,
was o sponsor of the Mational Council of
American-Soviet Friendship and of the
American Association for the UN., and
was a favorite of the Fabian Socialists’
League for Industrial Democracy. Leh-

*For details of the role plaved by Schiff and his
Warburg brothers-in-law in the Communist
Revolution, see “The Bankers," American
Qpinion, March 1970,

TFor his service while in the Kennedy-lohnson
Administrations, George Ball (C.F.R.) was
made a Lehman Brothers partner.

SEPTEMBER, 1970

| man served as Director General of the |

United Nations Relief and Rehabilitation
Administration (UN.R.R.A) which, ac-
cording to LS. Ambassador to Poland
Arthur Bliss Lane, was used to ensure
Soviet subjugation of Poland.

So important was Lehman in the Estab-
lishment that on May 29, 1950, the Chi-
cage Tribune published photographs of
Henry Morgenthau Jr., Felix Frankfurter,
and Herbert Lehman accompanied by a
commentary declaring that “a person with
highest state department connections
identified these three figures as the secret
government of the United States.” A bit
hyperbolic, perhaps, but close enough to
| the truth as to be discomforting,

Lehman’s niece, Helen Lehman But-
tenwieser, kept Alger Hiss and his family
at her Westchester home while the Com-
munist spy was being tried. She later
posted 360,000 bail for convicted Com-
munist spy Robert A. Soblen, who [ed
the country. Her husband Benjamin But-
tenwieser (C.F.R.) iz a Kuhn, Loeb part-
ner and a trustee of the Socialist New
School for Social Research.t

Because Leliman Brothers is a partner-
ship and not a corporation, we do not
know ils total wealth, but the Los
Angeles Times of March 29, 1964, ob-
served:

Certainly in capital assets, or
money available, Lehuman Brothers
it one of the richest firms in the
world The fortune of the Lehnan
family, high into the hundreds of
millions, ix a facior, as well as the
wealth aof many of its partners,

Another key Establishment firm is
Lazard Freres & Company of New York,
a subsidiary of the Rothschilds’ Paris
operation of the same name. A power
within Lazard Freres is Eugene Black
(C.F.R.), a member of the secretive Pil-
grim Society, a director of the Rocke-
| feller’s Chase Manhattan Bank and of the
| NMew York Times, a trustee of the Ford

5




| his reward from the international banking

World Bank, and former trustee of the
Brookings Institution and the Atlantic
Council. Retired head of the firm is
Frank Altschul (C.F.R.),
brother-in-law.

Until his death last yvear the big man at
the Establishment banking firm of Gold- |
man, Sachs & Company was Sidney Wein-
berg, who once sat on the board of |
directors of thirty of the nations largest
firms. Though a key Insider in getting
business support for F.DLR.'s New Deal,
Weinberg raised $6 million before the
1952 Republican Convention to stop
conservative Robert Taft and deliver the
nomination for Eisenhower. Among the
new partners at Goldman, Sachs & Com-
pany is Henry Fowler — perhaps, next to
Henry Morgenthau Jr., the worst Secre-
tary of the Treasury in the history of the
Republic. Fowler is apparently receiving

Foundation, former President of thc‘
a Lehman i
|

fraternity for denuding the nation of its
gold and silver reserve, much of which has
wound up in the coffers of the banking
Insiders.

The last of the Rothschilds’ “big five”
is Dillon, Read & Company, headed by C.
Douglas Dillon (C.F.R.), Secretary of the
Treasury under John Kennedy. Dillon is,
or has been, chairman of the board of the
ultra-Leftist Brookings Institution, a
director of the Chase Manhattan Bank,
and a trustee of the Rockefeller Founda-
tion. It was Douglas Dillon who arranged
the demise of America’s silver certificates,
our last redeemable money. Another offi-
cer of Dillon, Read & Company is August
Belmont, grandson of the original August
Belmont sent here in the 1840s by the
Rothschilds as their first American repre-
sentative. The Rothschild representative
on President Nixon's staff is Peter Flani-
gan, Assistant to the President. He is on

*The direct representative of the English Roth-
schilds in the United States is Peter Fleck
(C.F.R.), a partner in the bank of N.M. Roth-
schild & Sons of London. He has an office at 70 |
Pine Street, New York. !

6

loan from Dillon, Read & Company,
where he is a vice president.*

The above firms represent the Estab-
lishment interests aboul which we are
speaking when we talk of the Establish-
ment Press, We will get to the details of
ownership and control shortly,

The Establishment’s Times

Few will doubt that the New York
Times represents the kingdom and the
power of the Establishment communica-
tions system. As John C. Merrill observed
in his The Elite Press: **With the excep-

tion of the Wall Streer Journal or the |

| Christian Science Monitor, the New York

Times is the nearest thing in the United _

States to a national newspaper.”

The Times is found in practically every
academic library (there are 2,500 sub-
seribers Lo its mierofilm service) and is read
by more than half of the presidents of our
nation’s colleges. Ultimately, it is The Im-
portant Paper For Important People
Everywhere. Fifty copies of the Times go
to the White House every day. Most Con-
gressmen and Senators read it as a daily
bible. Seventy-one embassies in Washing-
ton subsecribe, including that of the
Soviets. It is even read by the Comrades in
Peking, and thirty-nine copies are sent to
Moscow. (See Saturday Evening Post,
October 9, 1965.) “A significance of the
Times,” Timesman James Reston has
written, *is its multiplier effect. What
appears in the Times automatically ap-
pears later in other places.”

Concerning this multiplier effect, Alice
Widener, columnist for Barron’s, notes:

ft iy a fact that mosi editors and
newsmen on the staffs of Life,
Look, Time, Newsweek, etc., and
most editors, reporters, and com-
mentators af NBC, CBS, and ABC
take their news and editorial cues
from the New York Times. Techni-
cally, it is a great newspaper; bul i
reports much of the news in con-
formity with its editorial policies

AMERICAN OFINION



The smug, self-important arrogance of
the Times is reflected in this statement by
James Reston (C.F.R.), its vice president,
syndicated columnist, and former chief
| Washington correspondent:

| Our primary responsibility is
nat, perhaps unfortunately, an obli-
gation to the commuter reading the
paper on the train down from
[ Westchester. Our primary respon-
sibility is to the historian of 50 years
Sfrom now. Unigue smong news-
papers, the Times is prime source
materitd — and we must never
poison the stream of history.

Future generations fishing in the New
York Times for details of the activities of
the International Communist Conspiracy
will do well to run the most vigorous tests
of that stream before drinking the water
or devouring the fish. Doubtless the best
| expert on how the stream is poisoned is
Mr. Herman H. Dinsmore. After serving
thirty-four years on the news stall of the
Times, including many years as associate
foreign editor and nine years as editor of
its international edition, Mr. Dinsmore
| could no longer take the increasingly
| Leftist slant of the paper and retired to
write a book exposing it. In his book, Al
The News That Fits (a parody of the
Times' slogan, “All The Mews That’s Fit
Ta Print™), Dinsmore observes:

| ... The New York Times fook
no really effective steps o counter
these Commuynizt thrusts and all
foo frequently appeared o back
them, as if to play the Soviet
regime  off wgainst the United
| Srares and other democratic nations
| af the West. The New York Times in
| more recent years has stared that it
wants a belance of power in the
waorld — as i it were possible 1o
maintain such a thing. Editorially,
it has freely criticized the United
Srares while bur sparingly finding

SEPTEMBER, 1970

fault with Communist actions . . . .

The attitude of the New York
Times roward the Soviet Union has
resulted in remarkable distortions
in its news columns and in ifs
editorial fudgments . ... ¥

The Times is, incidentally, the sole
. U.S. recipient of news from Russia's TASS
| news agency. And, it has employed a
| number of reporters whose pro-Commu-
| nist diatribes are notorious. Such men as

Herbert L. Matthews (C.F.R.), Harrison

Salisbury (C.F.R.), Lester E. Markel

(C.F.R), Ralph Parker, and Walter

Duranty spent the greater portion of their
| careers with the Times as side-show
| barkers for every Communist regime able
to rattle a cage.

When the noted philologist, Dr. Med-
ford Evans, set out in 1956 to do a
two-year study that he thought might
prove the Times followed the editorial
lead of the Communist Worker, he dis-
covered that just the opposite was true.
As Professor Evans noted in AMERICAN
OpiNi1oN for September 1969:

When John B. Chapple, of Ash-
fand, Wisconsin, publisher of the
Ashland Press, was a voung rman he
wenr o Yale, became a Marxist,
joined the Communist Party, and
fook a trip to Russia — this was
about 1927 — in the company of
Robert Minor, subsequently editor
of the Daily Worker, one of the top
Communisis of this country at that
time. Chapple, who long ago re-
nownced Communizsm and is now a
devout Christian, stll remembers
vividly that Minor once said to him,
“Son, read the Mew York Times

{Arlington House, Mew York, 198%9) gol the
silent treatment from the Establishment media
at the same time Gay Talesa's The Kingdom
And The Power, n gossipy book wrilten with
the help of the Times to offsel the influgnce of
Dinsmore’s book, received the Tull hullabaloo
| treatment from the Establishment Press.

7

*Herman Dinsmore's well-documented exposé |



every day so that you will always
know what the line 5"

Mot surprisingly, when the Senate In-
ternal Security Subcommittee began to in-
vestizate a Communist cell within the
Times, publisher Arthur Hays Sulzberger
(C.F.R., Pilgrim Society, Rockefeller
Foundation, and Morman Thomas Foun-
dation) nearly blew a tube. Sulzberger, it
seemed, wouldn't recognize a Communist
if one attacked him with a hammer and
sickle. He wrote in the New York Times
Magazine that he would not “institute a
witch hunt” to eliminate Communists
from his staff. You see, he noted, “even if
we found a Communist or two ... we
would run the risk of destroying the atmo-
sphere needed for the production of the
kind of newspaper we are publishing.”
Which is, of course, the paint, Sulzberger’s
feeling of comradeship extended to the
point of loaning newsprint to the Com-
munist Dady Worker when it ran short.
(Harpers, January 1969, Page 72.)

Despite the extreme discomfort of
Arthur Hays Sulzberger, the povernment
questioned a number of Times employees
about their Communist connections and

| activities. These included: John T. Mec-

Manus and Allan James Arongon (both of
whom later went to work for openly
Communist publications), Jack Shafer,
Samuel Weissman, Seymour Pect, Nathan
Alexkovsky, Robert Shelton, Matilda
Landsman, Jerry Zalph, James S. Glaser,
and Alden Whitman. What was absurd
about an investigation at such a level is
that it is not the card-carrying street-
bunder Communists who make this voice
of the C.F.R. Establishment so dan-
gerous. The danger comes from the fn-
siders of the so-called “legitimate world™
who control the Times Lel us look at
that part of the story.

The modern history of the New York

| Tires dates from 1896, when Adolph

| Ochs took over the paper. Gerald Johnson

notes in An Henorable Titan that Ochs’
mother, Bertha Levy Ochs, had been so

8

involved in the Communist Revolution of
1848, that her family was “advised” to
leave Bavaria. Doubtless Comrade Bertha
regaled young Adolph with tales of
workers throwing off their chains and of
world revolution financed by the humani-
tarian fnsiders of international banking,
The debt-ridden Ochs jumped from the
| Chattanooga Times into the big apple by
| taking over the foundering New York
| Times for the borrowed sum of §75,000.
| Johnson tells how Ochs arranged it:
I He had arrived in New York
almost unknown; but by August
| 17, 1896, he was well and favorably
known ro a group of men whose
power in the financial, business and
political worlds was out of all pro-
| portion to their numbers.

Mr. Ochs’ backers in taking control of
the Tirmes were international bankers 1.P.
Morgan; August Belmont; and Kuhn,
Loch’s Jacob Schiff. The latter two were

132, 137-138)) Later, the Lehman
Brothers began working with the Times
on other ventures. Ferdinand Lundberg
reports in Amierica’s 60 Families: “Al-
though not conspicuously connected with
publishing, this banking family stands
close to the New York Times . ...it has
the outstanding interest in the Kimberly
Clark Corporation, a paper-making enter-
prise which, with the New York Times,
jointly controls the Spruce Falls Power
and Paper Company ...."

The Rothschilds' voice of the Amer-
ican Establishment passed from the pub-
lishing hands of Adolph Ochs (C.F.R.) to
his son-in-law Arthur Hays Sulzberger
(C.F.R) to his son-inlaw Orvil E. Dry-
foos (C.E.R.) to the current publisher,
Arthur Ochs “Punch™ Sulzberger
(C.F.R.). “Punch” Sulzberger’s cousin,
John Oakes (C.F.R.) is editor of the
editorial page and is described by Herman
Dinsmore as a “‘foaming-at-the-mouth
Leftist who has done much to destroy the

AMERICAN QPINION

Rothschild agents. (Johnson, Pp. 130, |




| paper's objectivity.” So far to the Left is

John Oakes that he chose to attend the
national convention of the Socialist
League for Industrial Democracy in other
than a reportorial capacity. He boasts
that his militantly Leftist editorial pl-unhl::;,-r
is carefully contrived:

We try to take a point of view
that we think is beneficial 1o the
country — broadly called Liberal
and generally internationalist — and
then we go ahead and argue it as
vigorously as possible. I rule the
expression “on the other hand" aff

the page.

Another high official in the Times em-
pire is Amory Bradford (C.F.R.), who had
the pood fortune to marry Carol Warburg
Rothschild. Harding Baneroft (C.F.R.), of
the Interstate Broadcasting Company and
Carnegie Endowment for International
Peace, serves as the Times” executive vice
president. Bancroft, who is closely as-
socialed with C.LA. Director Richard
Helms, was responsible for the Times'
hatchet job on former State Department
security evaluator Otto Otepka® Mr.
Otepka had in his files information about
Bancroft’s pro-Soviet activities which es-
tablished that he had been under the in-
Muence of Alger Hiss.

Alger Hiss had many friends at the
New York Times Richard Nixon notes
on Page 20 of Six Crises that it was Times
Vice President James Reston (C.F.R.) who
recommended Alger Hiss (C.F.R.) to John
Foster Dulles (C.F.R.) to head the Car-
negic Endowment for International Peace,
Reston s regarded as the Establishment
successor to Walter Lippmann as journal-
istic spokesman for the fnsiders. Follow
his columns closely and you will soon

| suspect that you are plugged into an

| e .
Insider intercom.

*The Times has voiced apposilion oD every
federal officinl who ever opposed domestic
Communism - from A. Mitchell Palmer in
1915 to Otto Otepka in 1969,

SEFTEMBER, 1970

Yet, as large as the influence of the
New York Times is now, it is about to be
multiplied many times. Its news service,
which provides editorials and “intrepre-

| tive” news stories to 212 daily papers, is |

planning to offer a computer service in
| 1971. According to Editor And Publisher
for April 5, 1969, Times Vice President
Ivan Veit has announced that the Times
Information Bank is programming a third
generation LB.M. 360/50 computer to
provide background information on peo-
ple and events for newspapers, broadcast
networks, university researchers, and gov-
ernment planners. OF course, the decision
as to what information goes into the
computer and what goes into the
| “Memory Hole™ is up to the unbiased
judgment of the Establishmentarians who
run the New York Times. Almost cer-
tainly this service will be used by the
networks and wire services so that “All
The Mews That's Fit To Tint™ will go into
virtually every home in the country.

The Establishment Axis

Mew York, of course, 3 one end of the
Establishment axis, and New York's after-
noon Leftist daily is the Establishment’s
New York Post, headed by Dorothy
Schiff, granddaughter of Jacob Schiff, the
Daddy Warbucks of the Russian Revolu-
tion. The Post, which had once been the
property of the notoriously radical family
of Thomas Lamont (C.F.R.), and which
was later run by Jacob Schiff's son-in-law,
George Backer, an executive in the Red
American Labor Party, makes the Times
look conservative by comparison. It is now
edited by James Wechsler, a former official
of the Young Communist League who dis-
covered he could be more effective on the
outside. Dorothy Schiff, who is related to
both the Warburgs and the Rothschilds,
has had five husbands. Like many people
who are incapable of manning their own
lives, she is sure she knows how to run
those of everybody else.

The Washington end of the Establish-
| ment's New York-Washington newspaper

9




axis is the redoubtable Washington Post,
often referred to in the Intelligence com-
munity as the Washington edition of
Pravda. What the Post prints is important
as il is the capital's only moming news-
paper and is read by most members of
Congress. What the Post does not print is i

| also important and notorious. A long. |

| Hamburg, Berlin, Paris, and London and

time staffer at the Library of Congress
told us that fully half of the articles cited |
in Congressional debate (not including |
appendages in the Congressional Record |
Appendix) come from either the Washing- |
ton Post or the New York Times. |
The Post is the creature of the late
Eugene Meyer (C.F.R.), whose family |
immigrated to America in the backwash
of the failure of the Communist Paris
Commune of 1848. Meyer's lfather, Gun-
ther, was named U.S. representative of
the Rothschilds’ firm of Lazard Freres.
Eugene studied international banking in

also became associated with Lazard
Freres. Later he became a partner of
Bernard Baruch in Alaskan mining ad-
ventures and Baruch brought Meyer 1o
Washington in 1917 to head a division of
the War Industries Board. Messers Baruch
and Meyer held almost complete dicta-
torial control over America's warlime
industry and placed billions of dollars in
war production contracts with friends
and associates.

President Wilson soon put Meyer in
charge of the War Finance Corporation
which had charge of selling War Bonds,
Eugene Meyer's dealings there were shady
to say the least. According to Congress-
man Louis McFadden, then Chairman of
the House Banking Committee:

I eall yvour attention to House
Report No. 1635, 68th Congress,
2nd Session, which reveals that at
least twenty-four million dollars in
bonds were duplicated, Ten billion
dollars worth of bonds were sur-
reptitiously  destroved, Our com-
mittee on Banking and Currency

10

found the records of the War Fi-
nance Corporation under Eugene
Mever Jr. extremely faulty, While
the books were being brought be-
fore our committee by the people
who were cusiodians of them and
faken back to the Treasury at night,
the committee discovered thar al- |
ferations were being made in the
permanent records.

Meyer, who held important positions
in every Administration between Wilson
and Truman, was author of the Recon-
struction Finance Corporation Act, and
was made Chairman of the R.F.C. when
the Act was passed. He was also a |
governor of the Federal Reserve Board
and the first head of the World Bank.

Using money made from his World
War | manipulations, Eugene Meyer
bought the Washingron Post in 1933,
ostensibly to support F.D.R.'s New Deal,
but also reportedly to squelch investiga-
tions into how Meyer and his partners in
New York and Europe had helped to
maneuver the United States into the war |
and then helped themselves to enormous
profits. Eugene Meyer's first move was to
fire the Post’s editor for refusal to edi-
torially support U.S. recognition of the
Soviet Union.

Over the years the Establishment
Washington Post has done everything
possible to promote Leflist interests in all
matters foreign and domestic. It has
sought to smear every investigation of
Communist subversion, and its talented
cartoodium, Herblock, has perlformed the
maost vicious sort of hatchet job on every
conservative personality to impress Ihl:|

Washington scene over the past three
decades. ,
The Post is now in the control of the |
Eugene and Agnes Meyer Foundation so |
that the Meyer family will not have to
pay the taxes which the Washington Posr
advocates for those of us who are un-
illuminated. After the death of Meyer
control over the operation was vested in

AMERICAN QPINION



Philip Graham (C.F.R.), Meyer’s son-in-
law and a former law clerk of Insider
Felix Frankfurter. Graham ran the show
until he could take it no longer and put a
bullet in his brain in 1963, Control is now
in the hands of his widow, Katherine
Graham, Eugene's daughter. Chairman of

the board of the Washington Post Com-
pany is Frederick S. Beebe (C.F.R.).

The Establishmentarian Post has re- |

cently become so overtly revolutionary as
to resemble a high-class undergrounder.
New Leftist staffers like firebrand |
Nicholas Von Hoffman are so radical that |
Mrs. Graham has let it be known that |
even she is worried about the revolu- |
tionary rhetoric which appears in her |
paper. Sophisticated Washingtonians say
this iz social camouflage, noting that Mrs,
Graham would certainly terminate the
employ of any staffer whose rhetoric so
much as suggested anti-Communism.

The Washington Post Company now
publishes the powerful Paris Herald Trib-
une in partnership with the New York
Times. The Post also owns a wire and fea-
ture service specializing in editorials and
“interpretive” news stories which it
operates in cooperation with the formerly
conservative Los Angefes Times Sixty-
eight daily papers, with a combined circu-
lation of over 12 million, use the Post news
service. The Post Company also owns the
C.B.S. outlets in Washington, WT'OP-TV
and WTOP-AM and FM (an all news sta-
tion). The firm’s newspaper, radio, and TV
outlets — plus its magazine, Newsweek —
all reel out the same editorial line. They
combine to give the /nsiders a powerful
ideological pull in the nation’s capital.

On The Other Coast

The West Coast end of the Establish-
ment’s newspaper complex is the Los
Angeles Times — gross sales, $396 ml-
lion, the nation's third-largest news
medium, Before 1960, it would have been
difficult to find a more conservative

newspaper in the United States, but in
less than a decade the paper did a virtual |

SEPTEMBER. 1970

about-face. While it remains nominally
Republican, its Republicanism is strictly
of the Rockefeller (C.F.R.) stripe and
conservatives regularly take a bludgeoning
in its feature articles and on the editorial
page — which more and more resembles

that of its partner the Washington Post. |

The Times is not the least bit shy

about taking strong political stands,
almost always on the “Liberal” side.

| Gone from its pages are such stalwarts as

Morrie Ryskind, Henry J. Tavlor, Robert
Allen, Paul Scott, Holmes Alexander, and
{the crowning blow!) Al Capp, whose
savage satires of the hick ideologies of
contemporary “Liberals” just aren’t fun-
ny to the Times

A key figure in helping to ruin the Los
Angeles Times is reported to be EQ.

| Guthman, its national news editor. Guth-

man rose from obscurity while a reporter
for a Seattle newspaper when he did a
series exonerating a University of Wash-
ington professor charged with being a
Communist. For his effort he won a
Pulitzer Prize, a Nieman Fellowship, and
a place on the staff of Senator Robert
Kennedy. From there he came to roost

| high on the stalf of the Times The

ex-wile of the man who provided us with
this information, himself a former Com-
munist, was a member of the same

Communist Party cell as the professor |

whom Guthman is said to have cleared,
The Times began to move Left after
Dorothy  “Buff” Chandler successtully
pushed her husband Norman out as pub-
lisher, using a series of flagrant indiscre-
tions by Norman as the lever. Replacing
Norman Chandler was their son Ols, a

man of imposing physical (but limited |

mental) qualities. Whether Otis is a foil
for his Machiavellian mother or s
manipulated by the entourage of “intel-
lectuals” for whom he flaunts admiration
is an oft debated subject.®

*“Certainly other members of the Choandler
family are extremely patriotic and conservative,
but they have been frozen out of all suthority
in the running of the newspaper.



For whatever reason, Otis Chandler
indicated in a speech al the 1969 stock-
holders’ meeting of the Times-Mirror
Corporation that he sees the role of the
Times as the “education”™ of its sub-
scribers to adjust to the revolution which |
he says has already begun. Here is Otis
Chandler's amazing statement:

Our role ax a major class circula-
tion newspaper is a difficult one to
Julfill. For this nation is in the
midst of a revolution, Qur job on
The Times is to patiently and geni-
Iy, but honestly, reveal this fact to
our nearly million reading families,
most of whom do not want to
believe what is happening in our
sociely. . ..

It seems to me that the core of
our problem as a nation — and
more specifically the core of our
problem on The Times — [s to be
able to accept the foct that a
revolution does exist, that it will
not simply wither away, that we
must determine how to adjust our
institutions and modify our living
styles to meet the conditions of the
latter half of the 20th century.

And just that — recognizing the
existence of the revolution — will
be a traumatic experience for most
of us. Traumatic for what is called
the “power structure' or the “es
tablishment,” traumatic for the
very solid middle class which is the
real power structure in this commu-
niry, traumatic for our romanticisis
and our idealists, even traumaltic for
those of us on The Times.

A mass newspaper — like the Los
Angeles Times — must remember

cun begin slowly to document them
to fulfill one of its primary
purpases, which fs to educate.

This is whar we are now doing
each day with our many siaff” by-
line exclusive arricles. . ..

I think this is the most difficulr
af all our roles — to educate —
because more often than nor we
will be attempiing it against the will
af our subscribers. ... The pre-
ponderance of them will not want
to believe that anything about “the
spstem” has becorme obsolete. The
preponderance will insist that most
of the blacks and most of the
young are really guite happy with
the way things are, and that only
the kooks and the racists are object-
ing, and thar even these kooks and
racists are doing it solely because
they are only troublemakers.

They will not want fo believe
that the hearts of our cities — in
which most of them do not live
after 6 p.m. — have become unlive-
able and ungovemable.

They will want us to stop talking
about it — stop breeding discontent
— stop inciting riots — stop pub-
licizing troublemakers. I hear it
every day.

They will accuse us of destroy-
ing respect for the Flag, respect for
our elected officials, respecr for
private enterprise, respect for self-
respect irself.

They will find it very hard in-
deed to believe that we are not
derermined to desrroy a sociery and
a nation that they love. . . .

They will, indeed, Mr. Chandler!

12

that the preponderance of its sub-
seribers have a basic interest in
preserving the status quo — ar they
think they have.

A mass newspaper, then, once it
hax begun slowly (o grasp the dimen-
sions of the problems of its sociefy,

Since the Times, Los Angeles’ sole
morning newspaper, has joined the Estab-

lishment's created revolution, it has won |
the plaudits of the “Liberal” elite and is |
now declared Lo be one of the Top Ten |

newspapers in America. As John Merrill
writes in The Elite Press:

AMERICAN GPINION



o df there is a paper on the
| West Coast which comes closest to
being like the New York Times, it is
the Times of Los Angeles. [t is the
West Coast’s biggest and wealthiest
daily;. .. It conmimes more news-
print than any other American
daily, and accounts for at least 20
per cent of all newsprine used in the
eleven Western states . . . .

The Times is extremely aggressive in
‘ acquiring other media properties. 1t now
| controls New American Library, a large
t Leftist paperback publishing company
which produces Penguin, Mentor, and
Signet books. The Times also recently
purchased the Dallas Times Herald for a
staggering $91.4 million. It then turned
around and bought fifty-one percent of
the Long Island Newsday, which has the
largest circulation of any suburban news-
paper in America, for $33 million. And, oh
yes, the Times-Mirror Corporation's chiel
executive officer is now former U.C.L.A.
Chancellor Franklin Murphy (C.F.R.).
Another very important newspaper
group in California iz the strategic Mc-
Clatchy chain, which owns the Sacre-
mento Bee in the state’s capital, as well as
other newspapers and eight radio and TV
stations. In his will founder Charles K.
McClatchy required his heirs and assigns
to fight for socialism. The will states:

One fundarmental issue will never
change and that is the vital issue of
government ownership. [ want the
MeClatehy newspapers ro barele for
that principle at any and all times
no matter against what odds.

The MeClatehy clan has lived up to the
will both in letter and spirit.

In Middle America

Voice of the Establishment-financed
| revolution in middle America is the ex-
tremely wealthy Field family, owner of

SEFTEMBER, (970

WFLD-TV, The Publishers-Hall Syndi-
cate, and World Book Encyclopedia.
Revolutionary activity in the Field
Family began with Marshall Field III,
who inherited a fabulous fortune which

made him one of the world’s richest men. |

When young Field, a Catholic educated in
England, became severely disturbed after
two unsuccessful marriages, he put him-
self in the care of psychiatrist Gregory
Zilboorg. The Saturday Evening Post of
December 6, 1941, noted:

What the New Deal failed to ac-
complish in altering Field s outlook
psychoanalysis did. In 1935, after
being divorced by his second wife,
Field spent a year in baring his
psyche to an eminent psychoanalyst.
It was after emerging from the medi-
cal confessional that this instinet for
public service. .. began 1o lope,
then to charge. The main course of
the charge. .. happened to agree
with the political orientation of
Field'’s psychoanalyst, wha mixes
pure science with an intellectual
sponsorship of liberal causes.. ..

The Saturday Evening Post continues:

Dr, Zilboorg, whose clientele in-
cludes many rich Manhattanites,
ance identified himself asan “intel-
lectual revolutionist.” Before be-
coming a soul doctor he was a busy
politice in Russia, where he was
bom. ...

In 1941, encouraged by F.D.R. and his
“intellectual revolutionist,” Field bought
the Chicage Daily News, already in the
control of the Kuhn, Loeb Company, in
order to develop a more powerful Leftist
voice to offset the booming conservalism
of Colonel Robert H. McCommick and his
Chicago Tribune. Later he created the

Chicago Sun-Times, a grisly Leflist tabloid. |

Field became active in such subversive

the Chicago Sun-Times and Daily News, | causes as the Titoist American Committee

13




| vestigate

for Yugoslav Relief, the American Society
for Russian Relief, the Chicago Civil Liber-
ties Committee, and the Chicago Council
of American-Soviei Friendship.

During World War I, after inheriting
anather 97 million tax-free dollars, Field
started the pro-Soviet New York news-
paper PM. As the House Committee on
Un-American Activities reported: “Our
investigation has shown that a steady
barrage against Congress comes from
Marshall
scribed as the uptown edition of the

Daily Worker . ... )" (House Report No. |
2277, Page 3, June 25, 1942.) Field lost |
more than 54 million on the effort. He |
! Tribune,

could afford it.

The Field Foundation, endowed by
Marshall Field, was found by the Cox
Committee, a House Committee to In-
Foundations, to have been
heavily infiltrated by the Communists.
The Field Foundation, at one time
headed by Adlai Stevenson, has funded
such officially cited Communist Fronts as
The Open Road; the People’s Institute of
Applied Religion, Inc.; the Southern Con-
ference for Human Welfare; the Institute
of Pacific Relations; the Highlander Folk
School; and, the American Commillee in
Aid of Chinese Industrial Cooperatives.
And, of course, the Field Foundation was
a major financial backer of the late

| Martin Luther King's Southern Christian

Leadership Conference and poured
$£250,000 into backing the Communist
project known as **Resurrection City."”
The latest Left Field is Marshall Field
V, at twenty-nine the youngest major
newspaper publisher in the United States.
The Daify News publisher was educated
at Harvard and worked for the embar-
rassingly Leftist Soston Globe, the de-
funct New York Herald Tribune, and
Random House. Young Field makes no
bones about his commitment to the
revolution. As he puts it, ** ... the Field
Newspapers will continue to support the
dissent and protest that historically have

Fields PM. (Sometimes de- |

indicated to NMewsweek that he has no |
regard for those historic forces which |
have produced Western Civilization:

I guess I'm parr of the new !
generation. [ don't feel I owe any- l
thing to the past. The toughest
thing at my age is to see a problem
and want to change it and then run !
inte people, politics, heartache and
agony. The faster | can go, the
better f will like it . . ..

The mod-dressed, sideburned Field is
especially proud that his newspapers are |
aimed at countering the conservative
He says: “The audience in
Chicago gets quite a choice of representa-
tion m the news if they want two sides to |
a story. All they have to do is buy a
Tribune and a Sun-Times the same day on
the same story.*

The Daily News is the fifth-largest
evening paper in the country and the
Sun-Times is the fifth-largest morning
paper, but the Field group, represented in
the C.F.R. by William Osgood Field Ir.
and Leland Stone, has a voice which
carries far beyond the Chicago area |
through its news service, which is sub-
scribed to by seventy-two newspapers
having a combined circulation of 12.5
million.

Two years ago young Field bought out
the Hall Syndicate and turned it into the
Publishers-Hall Syndicate, which pushes a
battery of Establishment columnists in-
cluding Joseph Kraft (C.F.R), Carl
Rowan, David Lawrence (C.F.R.), Roscoe
Drummond (C.F.R), and Evans and |
MNovak. Included for syndication are |
Leftist political cartoonists Herblock, |
Mauldin, Feiffer, and Fischetti. ‘

And, with the purchase of the Hall

*The Chicago Tribune has moved a long way
inta the middle of the road since the passing of
Colonel MceCormick. The Trib's Sunday Book
Review section now comes from the Waghing-
ron Poxe, a fact which must cause the Colonel

produced social change.” Master Field | 1o spend Sundays spinning in his grave. '

14

AMERICAN OPINION



| Syndicate, Field inherited Paul Scott,

possibly the foremost conservative colum-
nist in the nation. Scott was quickly told
by Publishers Hall that he would not be
allowed to criticize Communist activity in
the nation for six months, and that he
must no longer make any references to
Martin Luther King's connections with
the Communists. When Mr, Scott dis-
covered that important facts were being
edited out of his columns before they
were sent by Publishers-Hall to the news-

| by ren Newhouse papers. Hardly a coinci-

papers who had contracted for them, he |

told the Field crew to find themselves a

hack Leftist to fill the spot and began to
distribute his own column,

The owner of the largest group of
major newspapers in the country is the

mysterious Samuel Newhouse, who runs |

twenly-lwo important daily papers, three
radio stations, and six television stations
— having an estimated worth of $300
million.* Not surprisingly, our Wall Street
sources tell us that Kuhn, Loech and
Stern-Rosenwald  (the Sears, Roebuck
fortune) arranged many of the loans with
which Newhouse obtained control of the
papers which form his chain. He is a “*Lib-
eral” Democrat and outspoken admirer of
Nelson Rockefeller, but the claim is made
that he runs his newspapers strictly for
money and avoids ideological commit-
ment. Yet when Newhouse — who counts
among his properties newspapers in Port-
land, St. Louis, Denver, Cleveland, and
Birmingham purchased the New
Orleans Times-Picavune and the New
Ohrleans States-Item, he crowed, “1 just
bought New Orleans.” (Time, July 27,
1962,) He paid more for them than did
President Jefferson for the entire Loui-
siana Purchase.

There can be little doubt that Samuel

*MNaturally enough, Establishmentarian New-
house keeps much of his wealth carefully pro-
tected within a tax-exempt foundation. He has
18 million readers, many of tham in cities with-
out competition, As Newhouse brags: “1've gol
more circulation around New York — 765.000
= than the New York Times.”

SEPTEMBER, 1970

Newhouse, an immigrant from Russia,
knows that as an outsider in those areas
where he owns newspapers he is mistrusted |
and must move slowly. In some conserva- |
live areas, and in special situations like St.
Louis where his Globe Democrar couldn’t
possibly take a stance to the Left of the
Pulitzer family's Post Dispaich, Newhouse
keeps his finger out of the editorial pie.
Yet, by coincidence, anti-Communist
columnist Paul Scott was recently dropped

dence.

While Newhouse is the largest owner of
major dailies, the equally mysterious Lord |
Thomson of Fleet (Roy Thomson of
Toronto) has added to his international
publishing empire some fifty-six American
papers in small and medium-sized towns.
Thomson is also owner of the London
Timtes, traditional voice of the British Es-
tablishment — where the Royal Institute |
for International Affairs is controlled by
the same people who control our C.F.R.
Thomson is a member of the elitist Pilgrim
Saciety, which seeks to merge the United |

States into the British Commonwealth asa

base for World Government. The major in- |
ternational banking firms on both sides of
the Atlantic are well represented in the Pil-
grim Society, and recently made it easy for
Thomson to lay out 572 million for a
dozen Busch-Moore newspapers in Ameri-
¢a. This was accomplished with the recent
purchase of the Phdadelphia Inguirer and
Daily News, from U5, Ambassador to the
Court of St. James's Walter Annenberg
{owner of TV Guide). The Knight chain is
now one of the top three chains in the
country in circulation. Cost of the latest
acquisitions: $55 million. John Knight
{Detroit C.F.R.) controls such increasingly
Left-leaning dailies as the Derroir Free |

| Press, the Miami Herald, the Akron Beacon

Jowrnal, and a dozen others. The Establish-
ment fusiders lean Left, Lefter, Leftist.

Devices For Control
Though newspapers are increasingly
supplementing AP, and U.P.I. with the

15



wire and fealure services of the more
blatantly Leftist New York Times, Wash-
ington Post, Los Angeles Times, and
Chicago Daily News, the Associated Press
and United Press International are used

by practically all newspaper, radio, and |

TV stations as basic sources of news. The
wire services are in the main Establish-
ment vehicles. One notes that Arthur
Hays Sulzberger was one of the organizers
of the Associated Press in the South and
was a director of AP. from 1901 until
1952. Former Timesman Dinsmore main-
tains, “The Associated Press and the
United Press follow the New York Times
closely, and | mean that these news
gathering agencies follow it deliberately.”

Associated Press is a co-operative, and

the reliability and slant of the news it |

puts on the wires is largely dependent on

the local bureau chief. The United Press |

International is owned by the Scripps-

Howard organization, a chain of eighteen |

newspapers. Scripps-Howard decides on |

editorial policy based on a vote of all of
its editors and pursues what is today a
maderately “Liberal™ approach.

Mext to outright ownership the most
effective Establishment control over what
appears in our newspapers lies in the
power to make or break a paper through
control of advertising. The average news-
paper depends on advertising for from
two-thirds to  three-fourths of its
revenues, ke MeAnally, for four decades o
reporter with the New York Daily News,
comments in Counterartack:

The most persistent influence
upon the editorial policies of
mefropolitan newspapers today s
the large advertiser. In many in-
stances these advertisers are depart-
ment stores, Some of these make
open and contempruous demands
upon the front offices of news-
papers to support the left wing.
Others relay “suggestions™. . . .

... Newspapers  have surren-
dered unconditionally ro lefr wing

16

front office pressures, real and
fmaginary . . ..

... They realize that if they
write a story which might draw
unfavorable reaction from, for in-
siance, a depariment store, the city
editor s apt to throw their copy
back at them.... It is inevitable
that with front offices swinging
over, individual newsmen have
mare elastic principles.

Here’s how it works. Every one of the
major department store chains — RH.
Macy & Company, Federated Department
Stores, Gimbel Brothers, Sears, Roebuck
& Company, J.C. Penney Company, The
May Department Stores Company, Inter-
state Department Stores, and Allied
Stores Curp-nmliun — haz on its board of
directors at least one officer who is a
member of the Council on Foreign
Relations andf/or a partner in Kuhn,
Loeb; Lazard Freres; Lehman Brothers;
Dillon, Read & Company; or Goldman
Sachs. These chains own most of the
major department stores in America’s
greal cities, although you might not
recognize them by name as the names of
store founders are usually retained when
they are sold out to a chain.

Establishment adventurers will, of
course, permit a paper to take a moder-
ately conservative stand, but it is taboo to
discuss the Establishment and its links
with the International Communist Con-
spiracy. This is largely the reason why the
information you read in AMERICAN

OrintoN, which is readily available to all |

reporters, is not found in your local daily.

The fact of the matter is, in short, that
the Establishment fasiders have virtually
sewn up control of America's newspapers.
They have control of our major television
networks and newsmagazines too, but
that is an area of The Media which we
ghall save for discussion in next month’s

| issue of AMERICAN Oriniton, The de- |

tails are as bizarre as they are fasci-
nating. = ®

AMERICAN GPINION



